Zrušme už konečně státní maturity. Odbourejme 45procentní vnitrounijní clo. Směřujeme k obrannému fondu. Proč se v Česku nerodí děti? „Obchůdek“ bude pokračovat
V minulém newsletteru jsem se po proběhlém Světu knihy ptal na vaše knižní tipy. Díky za všechny reakce – z vašich tipů jsem vybral top 3, se kterou neuděláte chybu. Ztracená země od Filipa Scherfa popisuje příběh moderního Ruska. Je skvělé, že Česko má někoho na porozumění země, kterou bychom měli ve vlastním existenciálním zájmu velmi dobře chápat. V Česku teď byl Daron Acemoglu, tak přidávám od něj a Simona Johnsona Moc a pokrok. Důležitá kniha i pro český kontext, kde se čím dál více ptáme, čeho jsme za posledních 30 let dosáhli. A jsem moc rád za tip na reportážní řadu slovenského Absyntu – osobně doporučuji Královec, město pohádka od Pauliny Siegień.
A my už jdeme na aktuální newsletter.
Zrušme už konečně státní maturity
Studenti mají za sebou první kolo přijímaček na střední a také jarní kolo maturit. O přijímačkách jsem toho zde napsal už dost. Je naprosto absurdní, že v Praze se nedostalo 20 procent uchazečů, v některých dalších aglomeracích je to podobné, ale ministr školství Mikuláš Bek si pochvaluje, že se celostátně dostalo 94 procent uchazečů. Tím, že v částech republiky na střední školu stačí 65 bodů a v hlavním městě nemusí stačit ani 85, popíráme jakoukoliv elementární rovnost, jen vyškrtáváme děti ze systému podle toho, jak moc se místní krajští politici vykašlali na rozšiřování škol. Praha je nyní nejhorší případ nekompetence, což radní pro školství Antonín Klecanda opět potvrdil tím, že hlavní město teprve nyní rozhodlo o tom, že ve třídách může být až o čtyři místa více. To ovšem pomůže školám až v případném třetím kole, nebyl jediný důvod to neumožnit už před konáním celých zkoušek. A tak je to se vším.
Ale pojďme už pryč od „vstupu“ na střední k „výstupu“, který by se nyní měl hlasitě řešit – ke státním maturitám. Maturitu nesložilo 12,3 procenta žáků, což je dvojnásobek oproti minulému roku. Stát tedy nedokáže zajistit vyrovnanou obtížnost státem garantovaného výstupního testu ze střední školy. Ministr Bek jako vždy v sebehorší situaci dokázal najít vysvětlení – prý jen minulý rok byl test z matematiky „o něco lehčí, než měl být“ a obtížnost je zhruba na předcovidové úrovni. To je ale lež. Test z matematiky byl mnohem těžší (nevíme proč) a hledal se způsob, jak nevyházet třeba i pětinu maturantů. A našel se, byť je hodně bezskrupulózní – Cermat jako každý rok udělal v zadání chyby a u poslední otázky z matematiky bylo více možných řešení. Jenže Cermat se rozhodl nepřidělit body jen za více správných odpovědí, ale i nelogicky za chybějící řešení. Tím se razantně zvedla úspěšnost maturantů a zrodil se finální výsledek – 12,4 procenta neúspěšných.
Tahle fraška za stovky milionů korun ročně musí skončit. A samozřejmě v první řadě ne proto, že Cermat ani po více než dekádě nedokáže připravit funkční testy a snad nikdy jsme neměli ministra školství, kterého by to zajímalo. Ale protože státní maturita je prostě nefunkční vzpomínka na Rakousko-Uhersko. Ani po 14 letech státní maturity se nijak rozrůzněné české střední školství k sobě nepřibližuje – státní maturitu nesložili asi dvě procenta gymnazistů, ale vyhodili jsme i čtvrtinu studentů z učilišť. Ani v testování PISA není vidět, že by státní maturita nějak zvedla gramotnost. Tudy cesta prostě nevede. Smutné je, že tohle víme už zhruba od poloviny minulé dekády, kdy bylo jasné, že státní maturita neplní zadání. Namátkou jsem vygoogloval svůj text z roku 2018 „Pro jedny je směšná, pro jiné horor. Proto státní maturitu zrušme“.
A uvedu i podtitulek: „Místo nefunkční státní maturity ať stát požaduje středoškolskou minimální zkoušku. Maturity nechme školám.“ Na tom je letitá shoda odborné komunity – ať si stát ověří u studenta jen minimální gramotnosti a ten to během studia může skládat i opakovaně, dokud to nesloží. Ale maturita ať je znovu kompletně vizitkou školy.
Zdánlivě dobrá zpráva: přišel na to už i ministr Bek, který je většinou zcela spokojený s jakoukoliv havárií ve školství – chce státní maturitu zrušit a místo toho požadovat „jakési středoškolské minimum“. Jenže: tohle není u Beka žádná novinka. Už v roce 2019 s Petrem Gazdíkem představil školský program hnutí STAN, kde se navrhuje:
· Opuštění konceptu státní kontroly kvality vzdělání na individuální rovině cestou státních maturit, místo toho testovat zvládnutí středoškolského minima.
· Testování středoškolského minima umožnit již v průběhu školy a umožnit školám nastavení vlastní úrovně závěrečné zkoušky či maturity.
· Zavedení mechanismu akreditace programů založené na evaluaci jako základního mechanismu zajišťování kvality ve středním školství.
O té doby měl STAN ministerstvo čtyři roky. Ministry byl jak Gazdík, tak Bek. Oba velmi dobře věděli, co je třeba se státní maturitou udělat. Dokonce to i slibovali. Dávalo to i politicky smysl, protože se tak mohli portrétovat jako reformní změna oproti ANO. Jedinou změnou však nakonec byla žádná změna.
#ToPodstatne: Kdy nastal v české politice a společnosti ten okamžik, že vzdělávání našich dětí přestalo být politickou prioritou a české společnosti je to úplně jedno?
