Podvodný jarmark SPD. Pan Průměrný bohatne. Ne Fiala, ale Leyenová se odvážila deagrofertizace. Palestina, tedy Izrael, tedy Lipavský… Česko versus budoucnost: už zase hledáme cestu z naší nynější krize II.
Říkám to opakovaně, že žurnalistika není jen Babiš, Fiala, Zeman či Pavel, ale především informace o každodenním světě od zdravotnictví přes daně po rozvoj regionů, tedy popis základních věcí kolem nás. Takže mě ani tak nepřekvapuje, jaká smršť reakcí mi přišla na minulý newsletter o cenách potravin. Tak u tématu ještě zůstaňme.
A teď už pojďme na aktuální newsletter.
Podvodný jarmark SPD
V minulém newsletteru jsem se opřel do sdílené praxe marketérů Spolu i ANO, kdy mystifikují o cenách potravin voliče tak, že ceny za své vlády berou z akcí supermarketů a ceny za vlády protivníka mimo akce. Je to ubohé a klamavé, nicméně kam se to hrabe na výkony SPD Tomia Okamury. Média nyní řeší jeho praštěný volební klip (čím mu zjednávají výrazně vyšší dosah mezi voliči), novináři by ale měli především dokončit pátrání po podrobnostech takzvaných „českých jarmarků“, které jsou nejsilnější součástí předvolební propagace SPD.
Jarmarky, kde se za nízké ceny prodávají potraviny, jedou už od května, nyní mají přestávku, v září začnou v Kladně a vyvrcholí v Praze. Víme už, že na trzích se spíše než malí zemědělci objevují potraviny agrobaronů jako je sponzor Stačilo! Zdeněk Jandejsek. Ač SPD předstírá, že osm korun za kilo cibule je férová cena pro celý řetězec od malého českého farmáře po férového českého prodejce, nijak to zatím SPD nedoložilo. A zde je nepochybně prostor pro novináře dokázat, že to prostě ekonomicky není možné.
Protože se jedná o předvolební kampaň, není těžké z volebních účtů dohledat, že k oněm férovým cenám je možné připočíst náklady na pořádání jarmarků – ty jdou za společností Praha Na vlastní oči. Jen v červenci jí SPD poslalo za jarmarky skoro 4,5 milionu. Celkově pak tato firma zajišťující kampaň od hnutí dostává mnohem více. Firmu ovládá Vítězslav Novák, který má mimo jiné i gastropodniky. Je zároveň letitým funkcionářem pražské SPD.
Ne, tohle rozhodně není nadšený svoz výdobytků malých českých farmářů k nohám Tomia Okamury. A rozhodně to není obvyklá nabídka piva a párku, jak ji známe ze stranických kampaní, kde je všem jasné, že strana studený párek a teplé pivo dotuje ze svého. Zde SPD pravděpodobně naplňuje definici klamavé obchodní praktiky. Kupující nejen že nezná původ potravin, což je neuvěřitelné, že obchodní inspekce dovolí, ale kupující je především klamán ohledně motivu pro obchodní praktiku – myslí si, že jde o tržní cenu a neví, že jde o dotovaný stranický prodej.
O to by se média měla zajímat, pokud chtějí být pro čtenáře relevantní. Ne se smát Okamurovi za jeho klip, to dokáže každý na Facebooku.
#ToPodstatne: Proč Česká obchodní inspekce nekoná? Bojí se příštího nadřízeného ministra průmyslu, který by klidně mohl být z SPD?
