Newsletter DK
zpět na archiv

Konkurz na premiéra a vzniká první vládní strategie LGBTI+

26. 4. 2021

Když se mě občas někdo zeptá, co je důvodem, že newsletter není už dávno zpoplatněné médium, tak často odpovídám: komunita. Okolo pár každotýdenních novinek a odkazů na další texty se shromáždila už více než dvoutisícová parta, která rozhodně není jen pasivním čtenářstvem. Mnozí z vás reagují na #ToPodstatné, mnozí přispívají, posílají tipy. Častou vaší motivací je, že právě nejde o profesionální uzavřený a předem narýsovaný projekt, ale živelné sdílení různých zajímavých informací v newsletteru, vzájemné komunikaci či třeba každé pondělí na Clubhousu. Veškeré podpory si vážím.

A nejvíc té od internetového mága Libora Vaňka, který mi pomáhá formovat tento newsletter a teď se rozhodl nakopnout naši komunitu novým webem. Tímto mu moc děkuji za nejhezčí web roku (technické finesy nedokážu plně ocenit, ale pro vás nadšence: offline-first PWA postavená na Svelte/Sapper/Tailwind) a vy můžete odteď všechno moje psaní vždy jednoduše najít na davidklimes.cz.

O všem si jako vždy můžeme v pondělí v osm večer popovídat na Clubhousu, opět budou zajímaví hosté. Přijďte, budu se těšit.

A obvyklé dvě prosby:

Pod každým textem je hashtag #ToPodstatné a otázka k textu, se kterou si už sám neporadím. Budu rád, když mi na info@davidklimes.cz zkusíte poradit vy.

Zárověň můžete podpořit newsletter jednorázovou nebo ještě lépe trvalou platbou.

A teď už k aktuálnímu newsletteru.

Konkurz na premiéra

Koalice Spolu nadále tlačí na vyslovení nedůvěry vládě, aniž by si dělala starosti, že tím veškerou moc ve státě předá prezidentovi Miloši Zemanovi (podrobněji jsem to už rozebíral v komentáři). Ten dělá vše proto, aby si to opozice nerozmyslela a usilovně opakuje, že nechá dovládnout Babišovu vládu a reálně se tak nic moc nezmění. To ovšem garantuje jen jeho slovo, které může obratem porušit. V zákulisí už také vytváří svůj nový prezidentský kabinet. Ten nejen zničí stávající rozhodné stanovisko exekutivy v česko-ruském sporu, ale prezidentův tým zde – podobně jako v roce 2013 – bude mít mnohaměsíční eldorádo. Pár skeptických hlasů ve Spolu bylo umlčeno zveřejněním auditu Evropské komise o střetu zájmů premiéra, na kterou předseda vlády vulgárně reagoval.

Prezidentovi tak vše zatím vychází skvěle. Komunisté dle jeho instrukcí přestali podporovat vládu a nabídli pravicové opozici vyslovení nedůvěry. Ta se bez většího přemýšlení okamžitě chytla. Zároveň zdrželiví Piráti a Starostové původně nechtěli umožnit vznik prezidentské vlády, protože dobře ví, že svého následného požadavku – tedy předčasných voleb – nedosáhnou a prezidentský kabinet tu bude na dlouhé měsíce. Nakonec ale nechtěli být za slouhy Babiše a koalici Spolu podpoří. Prezident se tak velmi snadno dostane k exekutivní moci. Zbývá mu jediné – vybrat si Jiřího Rusnoka 2.0.

Podle zákulisních informací se už spřádá na Pražském hradě možný tým. Některé úkoly jsou jasné – umožnit Rusům se vrátit na českou ambasádu, vrátit Rosatom do hry o elektrárnu Dukovany, odvolat šéfa BIS Koudelku, šéfa České televize Dvořáka atd.

Kdo to ale zastřeší? Hrad na to jde dle zákulisních informací jinak než v roce 2013 – neměl by to být nikdo z nejbližšího okruhu prezidenta, aby vládě dodal zdání nadstranickosti, tedy už ne znovu Jiří Rusnok, ani Daniel Beneš či Roman Prymula.

Vysoko jsou proto akcie bývalého guvernéra ČNB Miroslava Singera. Ten se se Zemanem několikrát střetl o intervence, nicméně jeho ekonomistní a provokativní přístup k řešení pandemie Hrad natolik zaujal, že si ho prezident velmi oblíbil.

Druhým tipem je předák odborů Josef Středula. Zde by součást dealu mohlo být i přislíbení podpory na prezidentskou funkci po Zemanovi. Tak to konec konců bylo i s Rusnokem, který po premiérování obdržel vedení ČNB. Až dále se objevují jména jako Vladimír Dlouhý a další.

Není snad nutné dodávat, že podobně jako za Rusnokovy vlády, premiér nemá mít absolutně žádnou reálnou vládu na svým sborem. Vše od ministerstva zahraničí po energetiku se má řešit v předpokojích Pražského hradu.

#ToPodstatné: Těšíte se už na novou vládu?

Babiš je ve střetu zájmů už od roku 2014

Finální audit zveřejněný Evropskou komisí potvrdil to, co potvrdit musel. Premiér je ve střetu zájmů. Je to tak jasné, že to samozřejmě chápe i Babiš.

V médiích se ale objevuje nyní jedna nepřesnost, a to že Babiš je podle EK ve střetu zájmů od roku 2017, kdy začal platit lex Babiš. To není pravda. Jen od 9. února 2017 auditoři prověřovali dotace. Ale už v původní předběžné zprávě dovodili, že porušoval pravidla již předtím. Babiš byl tedy ve střetu zájmů od roku 2014, kdy se stal ministrem financí. Auditoři přesvědčivě doložili, že majitel Agrofertu porušoval nejen evropská finanční nařízení, ale i tehdejší český zákon o střetu zájmů. Už ten totiž obsahoval paragraf, podle něhož veřejný funkcionář nesmí podnikat nebo provozovat jinou samostatně výdělečnou činnost. Babiš však ministroval a rozhodoval o rozdělení zisku Agrofertu, měnil stanovy, měnil dozorčí a správní rady. Dokonce bral mzdu, ne jen výdělek spjatý s úroky firemních dluhopisů. Podrobně jsem to popisoval už před lety.

Jenže kde není žalobce, není soudce, na střet zájmů Babiše mezi lety 2014-2017 se prostě zapomnělo, což je těžko omluvitelnou chybou.

V aktuálním auditu je to celé samozřejmě zopakované.

#ToPodstatné: Jak dlouho bude Agrofert odolovát, než zaplatí?

Havlíček nabírá lidi na plán obnovy i Dukovany

Vláda by měla schválit systemizaci služebních míst od 1. května, kterou mám již k dispozici. Systemizace, to je kódové označení pro rušení a vytváření nových míst ve státní správě. Většinou se toto děje ke konci roku, takže pokud u nějakých úřadů dojde v průběhu roku k výraznému navyšování či snižování počtů, je za tím většinou politika, šlendrián nebo obojí.

Tak tomu je i u ministerstva průmyslu, které chce najednou navíc 33 systemizovaných míst. To je výrazně více než u dalších úřadů, kde se něco mění (nejvíce tabulkových lidí poztrácí ministerstvo práce – pět –, nejvíce získá Státní správa hmotných rezerv – jedenáct). Na co ale hned třicítku lidí?

Ministr Havlíček si totiž všiml, že zajišťuje jaderný tendr na Dukovany. Paradoxně ve chvíli, kdy pravděpodobně celý podnik krachuje. Vedení tendru se až dosud dělo v režii ČEZu, Hradu a na lobbing stát měl Rothschildy (jak jsem psal v newsletteru v únoru, těm se potichu i navýšila apanáž). Ale zjevně to bez alespoň pár lidí na ministerstvu nejde.

Bude zajímavé sledovat, kdo po ponížení Jaroslava Míla bude ochoten si tyto funkce vzít a zda o výběru 25 velmi důležitých úředníků bude skutečně rozhodovat ministerstvo či spíše Daniel Beneš a Martin Nejedlý.

Pro bezodkladné posílení personálních kapacit MPO z důvodů aktuálního vývoje procesu přípravy nového jaderného zdroje v Dukovanech se navrhuje zřízení těchto nových útvarů: sekce jaderné energetiky, oddělení stavební úřad - jaderná zařízení, oddělení jaderné energetiky, odbor strategie, výzkumu a mezinárodní spolupráce v jaderné energetice, oddělení strategie a výzkumu v jaderné energetice a oddělení mezinárodní spolupráce v jaderné energetice.

Ministerstvo také zjistilo, že má nejen připravit Národní plán obnovy, ale tento externí státní rozpočet také nějak smysluplně dál řídit. Takže dalších pět lidí.

S  ohledem na nutnost zajistit přípravu využívání prostředků EU/FM v rámci Národního plánu obnovy se navrhuje zřízení: odboru koordinace Národního plánu obnovy, oddělení metodické podpory, oddělení koordinace ČR a EU, oddělení monitoringu a informačního systému, oddělení kontrol a auditu NPO včetně služebních a pracovních míst. V souvislost se zřízením nových útvarů se zřizuje pět systemizovaných služebních míst představených.

Pozoruhodně se v žádosti o nové lidi a vyčlenění 18 milionů na jejich platy píše: „Předkládaný návrh obsahuje změny, založené na skutečnostech, které nebyly známé v době sestavování ročního návrhu systemizace pro rok 2021.“

To opravdu nikdo na konci roku 2020 nevěděl, že na největší geopolitický tendr a na plán obnovy za 180 miliard jsou potřeba na ministerstvu kvalifikovaní lidé?

#ToPodstatné: Bude vůbec dukovanský tendr dál pokračovat? A jak?

První strategie LGBTI+

Na vládu míří i „Vládní strategie rovnosti a odstraňování bariér důstojného života LGBTI+ lidí v ČR 2021–2026“. Něco podobného tu dosud nebylo. I proto je okolo toho živá debata v mezirezortním řízení. Zprávu mám již už k dispozici, tak pár výňatků.

Nejprve o co vlastně jde:

Strategie je prvním vládním systémovým dokumentem, který se komplexně věnuje právům, životům a problémům LGBTI+ lidí. Pojem “LGBTI+ lidé” zahrnuje lesby, gaye, bisexuální muže a ženy, trans, intersex a další lidi s neheterosexuální orientací či jinou než cisgenderovou identitou. Sexuální orientace či genderová identita jsou součástí lidské identity a jsou chráněny v rámci ochrany důstojnosti, osobnosti a soukromí každého člověka ústavním pořádkem ČR i jejími mezinárodními závazky v oblasti lidských práv.

Co strategie chce:

Přístup k LGBTI+ lidem musí vycházet ze základního lidskoprávního principu rovnosti v důstojnosti a v právech, na němž jsou založeny národní i mezinárodní lidskoprávní standardy. Z něj plyne i zákaz diskriminace na základě sexuální orientace a genderové identity. Státy tedy mají povinnost nediskriminovat LGBTI+ lidi a zajistit jim rovnou ochranu jejich práv a rovnou možnost společenského uplatnění.

Strategie sleduje několik cílů. O některých návrzích se nepochybně strhne ještě nejedna kulturní válka. Vybírám pár návrhů:

Zahrnout do trestního zákoníku trestné činy motivované sexuální orientací a genderovou identitou či dalšími důvody

Za účelem dostatečné trestněprávní ochrany LGBTI+ lidí před nenávistnými útoky je nutné novelizovat stávající základní i kvalifikované skutkové podstaty a také přitěžující okolnosti v trestním zákoníku zahrnující nenávistné pohnutky o pohnutku nenávisti na základě sexuální orientace a genderové identity. Bylo by vhodné zahrnout tuto pohnutku i do skutkových podstat dalších trestných činů, kterým jsou LGBTI+ lidé často vystavováni (např. trestné činy proti důstojnosti v sexuální oblasti).

Zrušit požadavek získání lékařské diagnózy v případě úřední změny pohlaví

Plně v souladu s mezinárodními standardy je úřední změna pohlaví jako čistě úřední proces na matričních úřadech oddělený od jakýchkoliv medicínských aspektů. Lékařské procesy a zákroky by si každý trans* člověk volila dle svého zdravotního stavu a přání v souladu se svým právem na sebeurčení a identitu

Zrušit povinnost rozvodu či zrušení registrovaného partnerství jako podmínku pro změnu pohlaví

Úřední změně pohlaví by nijak neměl stát v cestě statusový svazek trans* člověka, pokud si jej on i manžel/ka či partner/ka přejí zachovat, Pokud nebude zavedeno manželství pro stejnopohlavní páry, které by uvedený krok učinilo zbytečným, měly by být hledány jiné cesty, jak rodinný svazek v případě přání obou manželů či partnerů zachovat, např. jeho přeměnou na druhý typ svazku na jejich společnou žádost.

Umožnit mladistvým přístup k úřední změně pohlaví

Alespoň některé kroky směřující k úřední změně pohlaví měly být umožněny i mladistvým. Právní úprava stanoví věkovou hranici pro úřední změnu pohlaví, formu lékařské diagnózy a sledování, vymezí roli rodičů a zákonných zástupců a další konkrétní podmínky (např. povinné lhůty pro délku lékařského doprovodu, souhlas opatrovnického soudu). Lze si i představit změnu dočasnou, která by byla v rámci sledování pravidelně vyhodnocována. Důležité je rovněž vytvořit ve spolupráci s relevantními nevládními organizacemi metodické přístupy pro sexuology, psychology a další odborníky pro práci s mladistvými trans* lidmi.

Umožnit registrovaným partnerům osvojení dětí stejně jako manželům

Změnou příslušných právních předpisů je třeba umožnit registrovaným párům umožnit jak tzv. přiosvojení, tj. možnost osvojit biologické dítě partnera/partnerky, tak také společné osvojení cizího dítěte a narovnat tak práva stejnopohlavních rodin s rodinami různopohlavními.

Uznat v ČR rodičovství stejnopohlavních párů vzniklé podle právních předpisů jiného státu

Rodičovství vzniklé a uznané v zahraničí bude uznáno v ČR, neboť je v zájmu dítěte vždy rodiče mít než jej nemít. Soudy by tak měly maximálně respektovat legálně vzniklé a existují rodičovství a uznávat příslušná cizí rozhodnutí. Státní orgány jako matriky a další by měly činit kroky k praktickému uplatnění všech forem rodičovství v ČR.

#ToPodstatné: Rýsuje se v Česku zase jedna urputná kulturní válka?

Finanční arbitr se rozrůstá

Monika Nedelková může být spokojená. Má už hotovou zprávu za minulý rok o činnosti úřadu, který vede – finančního arbitra. A zde v newsletteru už ji máme ještě před schválením také.

Primárním cílem finančního arbitra je tam, kde je spotřebitel v právu, přivést strany sporu ke smírnému řešení sporu tak, aby se spotřebitel nemusel obracet na soud a nemusel hradit náklady soudního řízení, protože řízení před finančním arbitrem je bezplatné a nevyžaduje se, aby byl spotřebitel právně zastoupen. Nedelková vede úřad už skoro deset let, úřad docela nabobtnal a řeší tisíce případů od zneužití platební karty přes směnárníky po to nejčastější – nejrůznější hádky nad spotřebitelskou smlouvou.

Finančnímu arbitrovi se ve sledovaném období podařilo pravomocně ukončit celkem 1.312 řízení. Ve většině projednávaných a oprávněných sporů se finančnímu arbitrovi daří dosahovat smírného řešení sporu. Z celkového počtu pravomocně skončených sporů v roce 2020 dosáhl finanční arbitr v 789 případech, tedy v téměř dvou třetinách (60 %), smírného řešení sporu (778 řízení bylo zastaveno pro zpětvzetí návrhu navrhovatelem, 10 řízení bylo zastaveno pro bezpředmětnost a 1 řízení bylo ukončeno schválením smíru). Úplně návrhu spotřebitele (finanční instituce odmítla řešit spor smírně) finanční arbitr vyhověl v 6 řízeních, a částečně spotřebiteli vyhověl v dalších 72 řízeních, naopak 61 řízení skončilo zamítnutím návrhu spotřebitele, protože finanční arbitr neshledal jeho návrh důvodným.

Důležité je, že úřad se má dále rozrůstat. Poslanci kolem Patrika Nachera navrhli rozšíření působnosti finančního arbitra o neživotní pojištění, penzijní připojištění se státním příspěvkem a doplňkové penzijní spoření a zajištění a utvrzení dluhu ze spotřebitelského úvěru. Vláda to podpořila. Úřad ale vzkazuje, že na zajištění této agendy potřebuje dalších 24 milionů pro dvacítku nových zaměstnanců.

V případě rozšíření agendy finančního arbitra od 1. 1. 2022 by bylo zapotřebí navýšení počtu systemizovaných o 20 systemizovaným místům pro odborné pracovníky, a to nejpozději od 1. 1. 2022.

#ToPodstatné: Ani jsem nevěděl, že je finanční arbitr tady už tak dlouho. Funguje dobře?

Peníze pro Šlachtu

V polovině dubna jsem informoval, že ač Trikolóra těžce utrpěla odchodem Václava Klause mladšího a jasným králem národovecké scény je nyní Tomio Okamura, nemusí to tak být až do voleb. Upozornil jsem na dar podnikatele Ivo Valenty, který se sponzorsky odklonil od ODS a začal sponzorovat spojenectví svých miniaturních Soukromníků a Trikolóry. Sirotkům po Klausovi poslal milion korun.

Peníze si ale zjevně dokáže opatřit i další konkurent v tomto voličském segmentu.
V lednovém newsletteru jste si mohli jako první přečíst, že nové hnutí Roberta Šlachty se bude jmenovat Přísaha a podívat se, jak bude vypadat logo.

Mnoho jsem úspěchu této party nevěřil, ale Šlachta zatím překvapuje. Uchytil se v preference na zhruba dvou procentech, což nemusí stačit na pět procent pro vstup do sněmovny, ale na státní příspěvky už ano.

Ale je třeba už nyní mít peníze na kampaň, což u člověka, který si ani nebyl schopen správně zaregistrovat značku hnutí, by mohl být problém. Bojovník za transparentnost dosud nebyl schopen předložit seznam svých sponzorů, ale jednoho už přeci jen do transparentního účtu zařadil. Firma ILV poslala Přísaze hezkých 1,5 milionu, vlastníkem je německá ILV Industriebedaf und Leiterplatten Vertriebs. Klíčovou osobou je Miloš Fürst, kterého najdeme i v dalších firmách spjatých se solárním byznysem.

Okamura je sice nyní král, ale malá hnutí mají dost peněz, aby ho v kampani srazila zase zpět pod deset procent přízně.

#ToPodstatné: Uspěje podle vás vedle SPD Přísaha či Trikolóra?