Od časů Lájose Bácse jsme se moc neposunuli, unijní skanzen platového populismu politiků, Charta i Sparta
17. 1. 2022
Kauza financování Starostů a nezávislých ukazuje, že přes všechny transparentní účty, nové dohlížecí úřady a limity na kampaně jsme se ve financování politických stran zas tak moc od 90. let neposunuli.
O financování STAN je v newsletteru pravidelně řeč, protože v posledních letech jako stoupající politická síla logicky nabaluje mnoho zájemců o sponzoring. Už před dvěma lety jsem zde popisoval, jak vlivný starosta Věslav Michalik zároveň sponzoruje hnutí přes anonymizované soláry. Po volbách jsem upozornil, jak byznysové skupiny rozepisují hnutí dary na menší. Nyní se z toho stala docela velká kauza, byť jde často o staré známé věci.
Je důležité proto dodat, že úplně stejně by šlo zpochybnit dary i ostatních stran. Jako příklad uveďme třeba firmu Hrotano Czech, která končí na Kypru a sponzorovala vedle STAN i ODS či TOP 09. Ve skutečnosti je to vehikl developera Luďka Sekyry, který moc rád v novinách hloubá o Kantovi, ale už méně o tom, koho skrytě sponzoruje.
Ve výčtu samozřejmě nemůže chybět ani ANO. Přílišné zaměření na incestní sponzoring Agrofertu udrželo ve stínu mnohé další politické dary. Hezký je například sponzoring od firmy s poetickým názvem Farma Pohoda, což je mocná firma exekutorů Podkonického a Miky. Když před lety posílali statisíce hnutí ANO, tak raději byli ještě anonymní přes kyperskou schránku.
Ne, mnoho jsme se od časů Lájose Bácse a Radžíva Sinhy neposunuli. Problém je nejspíše v celé koncepci dozoru politických financí. Cílem aktuálního zákonodárství je maximální dohled, který vždy půjde nějak obejít (stačí se jen podívat na absurdní kouzla s aktuálním účetnictvím po sněmovních volbách, kdy mnohé strany jako by zázrakem přesně zůstaly pod limity na kampaň). Cílem by měla být spíše maximální transparentnost: ať jsou firemní sponzoři klidně ze zahraničí, ale musí je strany zveřejňovat i s koncovými vlastníky. To by konečně jasně ukázalo, kdo chce být veřejně spjat se svým darem.
A obvyklé dvě prosby:
Pod každým textem je hashtag #ToPodstatné a otázka k textu, se kterou si už sám neporadím. Budu rád, když mi na info@davidklimes.cz zkusíte poradit vy.
Zárověň můžete podpořit newsletter jednorázovou nebo ještě lépe trvalou platbou.
A teď už k aktuálnímu newsletteru.